Buurtbemiddeling

Tevreden in je buurt

In het algemeen zijn we heel tevreden met de buurt waarin we wonen. We kennen een aantal buren. Sommigen groeten we, met een aantal buren hebben we wat meer contact, we helpen elkaar als dat zo uitkomt. We willen in ons huis kunnen leven zoals dat bij ons past en we houden ook rekening met onze buren. We willen tenslotte ook graag dat zij rekening houden met ons. 

Ergernis in de buurt

Soms gaat het niet goed en ergeren we ons aan de herrie, de rotzooi, de hond, de kinderen, de auto of de tuin van de buren. In elke straat of woonwijk komt het weleens voor: burenruzie. Of het nu gaat om geluidsoverlast, overlast van huisdieren, roddelen, een overhangende tak of de manier waarop een auto wordt geparkeerd. Soms kunnen deze ergernissen maanden of zelfs jaren tussen buren in staan. Dit verandert dan niet alleen de sfeer thuis, maar ook die in de buurt. 

Conflict met de buren waar je niet meer uitkomt

Als je in de gemeente Leusden een conflict hebt met je buren en er zelf niet uitkomt, kun je rekenen op Buurtbemiddeling. Buurtbemiddeling is een methode om buren die onderling problemen hebben, met elkaar in gesprek te brengen. Daarbij treden goed getrainde vrijwillige bemiddelaars op als gespreksleiders. Buurtbemiddeling is voor alle inwoners van de gemeente Leusden gratis. Ruim 75% van de conflicten wordt opgelost, een prachtig resultaat!

Waarom buurtbemiddeling?

De kracht van buurtbemiddeling zit hem vooral in het herstellen van de communicatie tussen buren. Buurtbemiddelaars treden bemiddelend op tussen buren of buurtgenoten die een conflict met elkaar hebben. Zij luisteren naar het verhaal van beide buren zonder daarbij een oordeel te geven en zij zijn onpartijdig. De buurtbemiddelaars helpen de partijen om samen een oplossing te bedenken die voor iedereen aanvaardbaar is. Zo is de kans het grootst dat het probleem zich niet weer voordoet. Een buurtbemiddelaar doet zijn of haar werk vrijwillig. Daar staat tegenover dat de bemiddelaars een op maat gesneden 3-daagse training krijgen en regelmatig worden bijgeschoold. De bemiddelaars krijgen ondersteuning van de coördinator buurtbemiddeling.

De speciaal opgeleide bemiddelaars (vrijwilligers) zijn neutraal, geven geen oordeel en hebben geheimhoudingsplicht. Ze stimuleren de buren om met elkaar te praten. De bemiddelaars begeleiden het gesprek en helpen buurtgenoten afspraken te maken die voor beide partijen aanvaardbaar zijn. Buurtbemiddeling is de methode om buren (weer) met elkaar in gesprek te laten komen en het onderlinge contact te herstellen om zo prettiger te kunnen samenleven in hun wijk of buurt.

Werkwijze buurtbemiddeling

Het eerste telefoontje komt binnen bij de coördinator Buurtbemiddeling. Dat kan een telefoontje zijn van een buur die overlast ervaart, de woningcorporatie, de politie, sociaal team, gemeente of andere verwijzende instantie. De coördinator hoort aan wat er speelt en bepaalt of de aanvraag in aanmerking komt voor Buurtbemiddeling aan de hand van de aard en de geschiedenis van de situatie.

Is de melding geschikt voor Buurtbemiddeling, dan wordt er een team van twee bemiddelaars gevraagd om langs te gaan bij de aangemelde buur. Daar horen ze de ene kant van het verhaal. Daarna gaan de bemiddelaars ook langs bij de andere buur om ook diens kant van het verhaal te horen. De bemiddelaars zijn neutraal: ze zijn niet voor of tegen de ene buur maar ook niet voor of tegen de andere buur. Daarna volgt zo mogelijk een gezamenlijk gesprek van de buren onder begeleiding van bemiddelaars op een neutrale plaats. Het merendeel van de bemiddelingen eindigt positief met wederzijds begrip. 

Buurtbemiddeling vermindert de ervaren woonoverlast en vergroot het gevoel van veiligheid en leefbaarheid. Buurtbemiddeling is onmisbaar, blijkt uit onderzoek en landelijke kengetallen. 

Voor meer informatie of wil je advies of gebruik maken van Buurtbemiddeling, kijk dan op KLIK HIER 

Telefoon: 033 469 24 20 (op werkdagen bereikbaar tussen 09.00 en 13.00 uur).

E-mailKLIK HIER

Scroll naar boven