John Spijkerman en zijn vogelverhalen

(Geschreven door Jacqueline Rodenburg)

Dit voorjaar heeft de wijkvereniging een wel heel bijzonder evenement op de agenda. Op vrijdag 5 april zal plaatsgenoot John Spijkerman speciaal voor onze wijkbewoners in de Marcuskerk vertellen over zijn ontmoetingen met vogels en andere wezens in Leusden en omgeving.

De Vogelmonologen is de titel van een voorstelling waarmee John de afgelopen maanden onder meer driemaal heeft opgetreden in een uitverkocht Theater De Tuin.

Wij spraken John en hij vertelt dat naast stukken uit de Vogelmonologen tijdens de voorstelling voor de wijkvereniging ook andere vogel- en natuurverhalen aan bod zullen komen. Als natuurfotograaf en journalist vertelt John over hoe hijzelf geïnspireerd is geraakt in vogels in de natuur, hun prachtige verschijning, hun gedrag en hun wereld.

Wat kunnen we verwachten deze avond?

John is een ras verhalenverteller en wil ons, met beeld en geluid, er graag op attent maken hoe boeiend die andere wereld is. Uitleggen hoe blij je daar van kunt worden. En daar is niet eens zoveel voor nodig. Ons groene Leusden is een eldorado voor vogels en andere natuur, dichtbij huis kun je van alles aantreffen en meemaken Met zijn unieke benadering brengt John de natuur nóg dichterbij en zul je daarna zelf met andere ogen gaan kijken en opmerken wat er in je eigen tuin, balkon en onze wijk te horen en te zien valt.

Wil je deze avond op 5 april niet missen en er bij zijn, meld je dan op tijd aan!

Vrijdagavond 5 april 2024 om 19:30 u komt John Spijkerman met ‘De Vogelverhalen in de Marcuskerk, Asschatterweg 1 te Leusden

John heeft zijn Vogel monologen inmiddels al 3 keer voor een uitverkocht theater de Tuin gepresenteerd. Wij zijn verheugd dat we John hebben kunnen strikken om ook voor onzewijkvereniging een presentatie te geven.

Datum: vrijdag 5 april 2024, aanvang 19:30 uur
Locatie: Marcuskerk, Asschatterweg 1, 3831 JJ Leusden-Centrum
Toegangsprijs: € 5,= voor leden van de wijkvereniging en € 7,50 voor niet-leden.
Kaartverkoop elke maandag en donderdag tijdens de koffieochtenden in de Muziekschool, Eikenlaan 1, tijdens de maandelijkse aanschuiftafel in de Marcuskerk en (uitsluitend voor niet-leden van de wijkvereniging) bij LeusdenNatuurlijk (VVV), ’t Erf 15 of bestellen via jan@wijkverenigingruigeveld.nl.

Beste allemaal,

Het nieuwe jaar is alweer ruim een maand aan de gang. De agenda van de wijkvereniging vult zich weer met de vaste activiteiten. Ook staan er een paar nieuwe, soms eenmalige, activiteiten op de agenda. Nieuwe ideeën en activiteiten zijn echter altijd welkom.

Wil je een leuke activiteit organiseren aankomend jaar? Of heb je een goed idee? We zijn erg benieuwd. Denk niet; mijn idee is vast niet leuk, of deze activiteit slaat vast niet aan. Stuur het gewoon in! Wij denken als dat nodig is graag met je mee over de invulling van je idee of activiteit.

Heb je een plek of spullen nodig? Andere mensen die je willen helpen? Door ons mee te nemen in je idee,  kunnen we samen zorgen dat je activiteit werkelijkheid kan worden.

Belangrijk! Stuur je ideeën of activiteiten in voor 21 februari, dan kunnen ze nog mee in de wijkkrant begin maart.

Om je alvast wat ideeën te geven, hier wat mogelijke activiteiten:

• Creatieve ochtend of middag; collage maken, knipselgedichten, tekenen
  • Kinderactiviteit: buitenspelmiddag, een voorleesochtend of middag, samen koken
  • Avondje iets anders: thema avond met film of documentaire, boekenclub
  • Uitje: naar het museum, het theater, het bos, de dierentuin

Wij wachten af en kijken naar jullie mails uit.

Poppenkastvoorstelling op 5 januari

Na de 1e poppenkast in oktober heeft Jan Tijmensen in de kerstvakantie een volgende leuke poppenkast op de agenda kunnen zetten!

Deze keer wordt de voorstelling “Muts van Moed” gespeeld. Het verhaal gaat over de kabouter Banghart die zijn muts van moed verliest wanneer hij wordt achterna gezeten door een trol. Samen met Bjarne gaat Banghart op zoek naar zijn muts en tijdens hun zoektocht beleven zij een spannend avontuur!

Waar: Marcuskerk
Wanneer: 5 januari 2024
Tijdstip: 11:00 uur, de kerk is vanaf 10.45 uur geopend. De voorstelling duurt ongeveer een uur. Kosten: € 5,00 per persoon
Aanmelden: Toegangskaarten zijn te bestellen per e-mail via jan@wijkverenigingruigeveld.nl Betaling op rek.nr. NL 95 RBRB 8836 2833 57 tnv Wijkvereniging Ruige Veld of rechtstreeks op maandag 28 december tussen 11.00 en 12.00 uur in de Muziekschool.

Ter plaatse kun je ook nog kaartjes kopen, voor zover er nog plaats is.

Leusdense Monopolyspel van de Jumbo

Bij de vrijwilligers van de koffieochtenden kwam het idee om het Monopolyspel van Leusden aan te schaffen voor de wijkvereniging middels een matchbeursachtige constructie. Tonny Kroeders heeft het voortouw genomen en contact gelegd met William Wahle van de Jumbo in Leusden. William, als oud bewoner van ‘t Ruige Veld, vond het een mooi initiatief. Als tegenprestatie bakte Tonny een overheerlijke plaat appeltaart voor William en zijn team. De overhandiging vond plaats op maandag 4 december bij de Jumbo op de Hamershof. William liet weten dat de taart heerlijk was. Wij, als wijkvereniging, zijn heel blij met het Monopoly spel dat gebruikt kan worden tijdens de ontmoetingsochtenden op de maandag en donderdag!

Geen koffieochtend en Bewegen op Stoel op 18 december

Op 18 december kan de koffieochtend en Bewegen op Stoel helaas niet doorgaan, omdat er een nieuwe vloer wordt gelegd in de Muziekschool. We heten je van harte welkom op de eerstvolgende koffieochtend op donderdag 21 december. Bewegen op Stoel gaat na de kerstvakantie weer verder. De eerstvolgende Bewegen op Stoep is op 8 januari. Kijk voor meer informatie op de agenda: https://www.wijkverenigingruigeveld.nl/agenda/

Bingo aanstaande zondag

Het stond niet in de wijkkrant van afgelopen november, maar komende zondag is er weer bingo in de Muziekschool! De bingo wordt deze keer niet verzorgd door Anton Chambon, maar Leo den Hartog!

Tijdstip: 14:00 – 16:30 uur
Kosten: € 3,50 (er worden 5 rondes gespeeld)
Consumpties: € 1,00

Er zijn leuke prijsjes te winnen! Bij de bingo van 26 november behoorden deze mooie prijsjes, gesponsord door bloemenwinkel  MJ Bloem, tot het prijzenpakket!